International Baccalaureate Diploma Programme
najważniejsze informacjeIB MISSION STATEMENT:
The International Baccalaureate aims to develop inquiring, knowledgeable and caring young people who help to create a better and more peaceful world through intercultural understanding and respect.
To this end the organization works with schools, governments and international organizations to develop challenging programmes of international education and rigorous assessment.
These programmes encourage students across the world to become active, compassionate and lifelong learners who understand that other people, with their differences, can also be right.
Międzynarodowa Matura: International Baccalaureate Diploma Programme – najważniejsze informacje.
Organizacja Matury Międzynarodowej (International Baccalaureate) powstała pod koniec lat 60. w Szwajcarii na bazie Międzynarodowej Szkoły w Genewie. Inicjatorami idei międzynarodowego nauczania i wychowania byli - wywodzący się z różnych państw - nauczyciele oraz eksperci w dziedzinie edukacji, wspierani częściowo w swoich działaniach przez UNESCO. Organizacja Matury Międzynarodowej jest fundacją działającą zgodnie z przepisami prawa szwajcarskiego i zarządzaną przez Radę Fundacji (Council of Foundation), w skład której wchodzą m.in. przedstawiciele rządów różnych państw (Standing Conference of Governments) i przedstawiciele dyrektorów szkół należących do IB (Standing Conference of Heads of IB Schools).
International Baccalaureate Diploma Programme, w Polsce znany jako program Matury Międzynarodowej, jest w chwili obecnej realizowany w 3520 szkołach na całym świecie. Każdego roku do egzaminów matury międzynarodowej przystępuje ok. 185 tys. uczniów reprezentujących ponad 200 narodowości.
W Polsce system IB wprowadzono - na prawach eksperymentu - w 1993 r. do dwóch liceów.
Obecnie w Polsce program matury międzynarodowej (IB) realizują 52 szkoły. W maju 2009r. do rodziny szkół IB przystąpiło II Liceum Ogólnokształcące w Lesznie.
Dwuletni program nauczania i wychowania obowiązujący w szkołach IB jest kompromisem pomiędzy systemem nauczania preferującym głęboką specjalizację oraz nauczaniem bardzo ogólnym. W Polsce program IB realizowany jest w dwóch ostatnich klasach liceum. Każda szkoła sama decyduje, jak przeprowadzić nabór do tych klas. W Koperniku nabór odbywa się do klasy przygotowującej do programu Matury Międzynarodowej tzw.pre-IB.
Celem nauczania i wychowania szkoły IB jest całościowa edukacja i wykreowanie człowieka na miarę zjednoczonego świata XXI wieku, wyposażenie uczniów w odpowiednią wiedzę z zachowaniem właściwych proporcji między niezbędną ilością informacji a umiejętnością operowania nimi, promowanie wzajemnego zrozumienia między różnymi narodami (którego bazą są wspólne doświadczenia edukacyjne), a także ułatwienie uczniom geograficznej i kulturowej mobilności bez względu na przynależność narodową lub państwową.
Opiekę formalną, organizacyjną i merytoryczną nad realizacją programu sprawuje koordynator Matury Międzynarodowej (IB-DP Coordinator), pełniący funkcję kierowniczą w szkole. W "Koperniku" tę funkcję od początku sprawuje p. Jolanta Perczak.
W systemie IB uczeń wybiera po jednym przedmiocie z każdej z sześciu grup (przedmioty oferowane przez II LO w Lesznie zostały pogrubione):
Grupa 1: Język A - pierwszy język (zwykle ojczysty, studiowanie literatury: język polski, język angielski (dla obcokrajowców))
Grupa 2: Język B - drugi język lub inny język grupy 1 (jest on jednocześnie językiem wykładowym w przypadku pozostałych przedmiotów z pozostałych grup: język angielski)
Grupa 3: Nauki społeczne - geografia, historia, filozofia, ekonomia, psychologia, antropologia społeczna, organizacja i zarządzanie
Grupa 4: Nauki eksperymentalne - chemia, fizyka, biologia, systemy środowiska, psychologia eksperymentalna
Grupa 5: Nauki matematyczne - 2 programy matematyki (Analysis and Approaches, Applications and Interpretation)
Grupa 6: Przedmiot do wyboru - plastyka, muzyka, łacina, klasyczna greka, inny nowożytny język obcy (język hiszpański, język niemiecki), informatyka, drugi przedmiot z grupy 3, 4, 5 lub autorski przedmiot danej szkoły IB, zaaprobowany przez IBO .
Uczeń/uczennica ma obowiązek wybrać nie mniej niż trzy przedmioty na wyższym poziomie wymagań (Higher Level - HL) i nie więcej niż trzy na niższym poziomie wymagań (Standard Level - SL).
Różnica między przedmiotami prowadzonymi na HL oraz na SL to mniejsza ilość materiału programowego i nieco łatwiejsze pytania na egzaminie końcowym w przypadku SL. Różnica ta znajduje również odbicie w tygodniowej liczbie godzin danego przedmiotu.
Tygodniowa liczba godzin przedmiotu HL wynosi 6, a przedmiotu SL 4.
Obok dwuletniej nauki wybranych wg. ww. zasad przedmiotów uczeń musi zaliczyć kurs przedmiotu teoria wiedzy (Theory of Knowledge - TOK), który prowadzony jest w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Teoria wiedzy jest kluczem do zrozumienia filozofii edukacyjnej systemu IB. Tworzy filozoficzne podstawy każdej dziedziny wiedzy przedstawianej w IB. Stanowi krytyczną, twórczą refleksję w odniesieniu do nauki, procesu nauczania i wychowania, a także otaczającego nas świata. Jest znakomitą okazją do dyskusji.
Trzecim, równie ważnym, obok nauki 6 wybranych przedmiotów i TOK elementem edukacji w ramach systemu IB jest szeroko rozumiana praca na rzecz środowiska (Creativity, Action, Service - CAS). W ciągu dwóch lat nauki uczeń ma obowiązek przepracować 150 godzin zegarowych w ramach CAS. Najistotniejszą częścią programu CAS jest tzw. "serwis" czyli niesienie pomocy osobom potrzebującym. Każda forma pracy jest działalnością bezpłatną, kontrolowaną przez nauczyciela (koordynatora CAS) i musi być udokumentowana, zawierać refleksje i samoocenę.
Ostatnim elementem tzw. rdzenia programu jest napisanie przez ucznia pracy dyplomowej z wybranego przedmiotu (Extended Essay). Pod względem poziomu Extended Essay można usytuować między pracą magisterską a pracą konkursową na olimpiadę przedmiotową. Promotorem/promotorką takiej pracy, pisanej w języku angielskim, jest nauczyciel/ka danego przedmiotu. Uczniowie powinni rozpocząć pisanie pracy w drugim semestrze pierwszego roku nauki w IB-DP. Praca musi być całkowicie oryginalna (własne obserwacje, badania, wnioski) - nie może być kompilacją z różnych, napisanych przez innych, opracowań naukowych lub popularnonaukowych.
Maksymalna liczba punktów do zdobycia na egzaminie IB to 45 (6 przedmiotów po 7 pkt. = 42, EE +TOK = 3). Należy jednak pamiętać, że uczeń, choćby geniusz, który nie przepracuje wymaganej liczby godzin w ramach CAS (nie zaliczy CAS) nie otrzyma dyplomu. Najniższa liczba punktów, którą należy zdobyć, aby otrzymać dyplom, wynosi 24.
Uczniowie zdają egzaminy z sześciu wybranych przez siebie do realizacji w programie przedmiotów. Majowa sesja egzaminacyjna jest ukoronowaniem ciężkiej pracy uczniów i nauczycieli, bowiem na końcową ocenę uzyskaną na dyplomie IB składa się nie tylko wynik egzaminów w maju, ale też wcześniejsza praca uczniów tzw. Internal Assessment i 'early components'.
Po zakończeniu egzaminów prace są kodowane i wysyłane pocztą kurierską do Centrum Skanowania w Cardiff w Wielkiej Brytanii, a stamtąd do egzaminatorów w różnych państwach na całym świecie. Po sprawdzeniu zakodowanych prac, eksperci z IB przesyłają swoje oceny do Cardiff. IB wystawia dyplomy międzynarodowej matury i wysyła je do szkół, w których odbywały się egzaminy.
Ponad 1400 uczniów zdaje w Polsce każdego roku Międzynarodowa Maturę. Najlepsi maturzyści są przyjmowani bez egzaminu na czołowe uczelnie świata, takie jak Oxford, Cambridge, London School of Economics, Yale, MIT, Harward, Princeton czy Stanford.
Nasi absolwenci klas IB studiują między innymi:
medycynę, genetykę,biologię, bioinżynierię, weterynarię, pielęgniarstwo, fizjoterapię, energetykę, fizykę, chemię, prawo, historię, architekturę, budownictwo, budowę maszyn, inżynierię środowiska, architekturę krajobrazu, inżynierię naftową i gazowniczą, geologię, geodezję i kartografię, nawigację, inżynierię biomedyczną, informatykę, matematykę, kryminologię, filologię angielską, skandynawistykę, italianistykę, sinologię, filologię duńską, lingwistykę stosowaną, aktorstwo, dziennikarstwo, ekonomię, rachunkowość i finanse, międzynarodowe stosunki gospodarcze, public relations i marketing i inne…
oraz wiele innych kierunków w:
Polsce: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytety Medyczne w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Lublinie, Łodzi i Katowicach, Politechnika Poznańska, Politechnika Wrocławska, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Szkoła Główna Handlowa, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie,
Danii: Kobenhavns Universitet (Kopenhaga),
Holandii: Maastricht University, University of Amsterdam,
Anglii: Oxford University, London School of Economics, Queen Mary University of London, University of Westminster, University of Surrey, Middlesex University of London, St. Mary's College London, University of Birmingham, Lancaster University, University of Sheffield, University of Leeds, Newcastle University,
Szkocji: Rhine-Waal University of Applied Sciences, Durham University, Robert Gordon University in Aberdeen, University of Aberdeen, Herriot-Watt University in Edinburgh, Queen Mary University of Edinburgh, Glasgow Caledonian University of Stirling,
Walii: Cardiff University,
Stanach Zjednoczonych: University of Pennsylvania, University of Miami, Florida International university, Lander University w Karolinie Południowej
i Korei Południowej: 서울대학교 (czyt. Seoul Dehakkyo) - Seoul National University.
Pliki do pobrania:
• plugin-ibrecognitionbrochure_finalv2.pdf
• ibdp_brochure_eng.pdf
• plugin-ibbrochureeng.pdf