NA CZYM POLEGA PRACA BADAWCZA Z HISTORII W PROGRAMIE MATURY MIĘDZYNARO
Każdy z uczniów decydujących się na naukę historii w programie matury międzynarodowej, poza egzaminami maturalnymi sprawdzającymi jego umiejętności i wiedzę na temat dziejów świata w XX wieku, zobowiązany jest napisać pracę badawczą ‘Internal Assessment’.‘Internal Assessment’ z historii składa się z trzech części:
1. ‘Identification and evaluation of sources’, będącej wstępem do pracy, który zarysowuje historyczny zakres pracy, zawiera pytanie badawcze oraz dokonuje oceny dwóch źródeł wykorzystanych przez ucznia do jej napisania,
2. ‘Investigation’, a więc właściwego badania historycznego zwieńczonego odpowiedzią na postawione przez ucznia pytania badawcze,
3. ‘Reflection’, czyli sekcji poświęconej refleksji ucznia nad poznanymi przez niego wyzwaniami i metodami pracy historyka.
Temat ‘Internal Assessment’ musi być ujęty w formę pytania badawczego, sama praca powinna bazować na wykorzystaniu różnego rodzaju źródeł historycznych oraz zamknąć się w 2200 słów. Może ona mieć postać badania publikacji historycznych, dokumentów, historii lokalnej, wywiadów ze świadkami wydarzeń, czy badania interpretującego powieść lub film z historycznego punktu widzenia.
Najważniejsza w tym wszystkim jest możliwość wyboru tematu poruszającego wydarzenia historyczne z całego zakresu dziejów, od starożytności po czasy współczesne, tak by praca obejmowała zagadnienia szczególnie interesujące ucznia. Rolą nauczyciela jest pomoc w sformułowaniu tematu, jego zatwierdzenie do realizacji, a następnie nadzorowanie postępu prac oraz ostateczna ocena ‘Internal Assessment’.
A oto przykładowe tematy ‘Internal Assessment’ z historii absolwentów II LO:
- ‘To what extent did slavery influence the American Civil War?’,
‘What was the significance of the result of the Battle of Britain in context of the Allied victory in the World War II?’,
- ‘How did the international pressure contribute to the fall of apartheid?’,
- ‘To what extent were the Crimean War and the Congress of Paris breakthroughs of the European policy in the 19th century?’,
- ‘How did the American and Soviet involvement in China (1937-1945) contribute to the victory of the communists after 1945?’,
- ‘Why did not the Korean War lead to international struggle in 1950’s?’,
- ‘To what extent Polish economy was reflected to the centrally planned economy in the fifties?’,
- ‘What was the significance of the Cuban intervention in Angola between 1975 and 1989?’,
- ‘In what ways did the bombardments during the Blitz in the Battle of Britain affected the society and politicians reactions?’,
- ‘To what extent was Khrushchev's idea of economic, political and social de-Stalinization implemented in Poland by Władysław Gomułka?’,
- ‘How and to what extent did the Beat Generation of 1950s influence on the formation of hippies in 1960s in the United States?’,
- ‘To what extent does the book “Killing Lincoln” by Bill O’Reilly and Martin Dugard hold the historical truth about the American Civil War, 1861-1865?’,
- ‘What impact had German aerial transport upon Siege of Staligrad?’.