What is CAS?
co to jest CAS i jak realizowaliśmy go w naszej szkole w latach 2009-2012The nature of creativity, action, service
...if you believe in something, you must not just think or talk or write, but must act.
Peterson (2003)
Creativity, action, service (CAS) is at the heart of the Diploma Programme. It is one of the three essential elements in every student’s Diploma Programme experience. It involves students in a range of activities alongside their academic studies throughout the Diploma Programme. The three strands of CAS, which are often interwoven with particular activities, are characterized as follows.
Creativity: arts, and other experiences that involve creative thinking.
Action: physical exertion contributing to a healthy lifestyle, complementing academic work elsewhere in the Diploma Programme.
Service: an unpaid and voluntary exchange that has a learning benefit for the student. The rights, dignity and autonomy of all those involved are respected.
CAS enables students to enhance their personal and interpersonal development through experiential learning. At the same time, it provides an important counterbalance to the academic pressures of the rest of the Diploma Programme. A good CAS programme should be both challenging and enjoyable, a personal journey of self‑discovery.
For student development to occur, CAS should involve:
• real, purposeful activities, with significant outcomes
• personal challenge—tasks must extend the student and be achievable in scope
• thoughtful consideration, such as planning, reviewing progress, reporting
• reflection on outcomes and personal learning.
Successful completion of CAS is a requirement for the award of the IB diploma. CAS is not formally assessed but students need to document their activities and provide evidence that they have achieved eight key learning outcomes. A school’s CAS programme is regularly monitored by the relevant regional office.
(based on CAS guide)
Jednym z segmentów CASu jest ACTION, czyli działanie, które pozwala uczniom na znalezienie wytchnienia od codziennych szkolnych obowiązków w sporcie. Część z nas pływa, starając się coraz szybciej pokonywać określone dystanse, niektórzy uprawiają jogging. Kasia zaczęła uprawiać jogę, Patryk trenuje taekwondo, Gosia i Patrycja tańczą w zespole Funky Flava, prezentując taniec nowoczesny na występach i konkursach w regionie. Łukasz jeździ wytrzymałościowo na rowerze, Adrian należy do drużyny piłki siatkowej i reprezentuje szkołę na różnego rodzaju zawodach. Tomek P. uprawia freestyle football, zadziwiając nas swoimi piłkarskimi sztuczkami. Dzięki CAS robimy rzeczy, o które nigdy byśmy siebie nie podejrzewali:)
Paweł Pokorski kl.3B (Matura 2011)
W ramach CREATIVITY rozwijamy swoją kreatywność i wrażliwość na sztukę i piękno, zdobywamy nowe umiejętności. Mateusz i Łukasz uczą się grać na gitarze a Piotrek W. i Piotrek K. na pianinie, Marysia i Tomek P. kleją bryłki geometryczne, Kasia uczy się jak robić dobre zdjęcia i filmy. Paweł brał udział w projekcie „Patrz! Dzieci na świecie”, który miał za zadanie poprzez projekcje filmów uwrażliwić rówieśników na problemy dzieci nielegalnie zatrudnianych w fabrykach krajów Trzeciego Świata, przeprowadził też warsztaty profilaktyki HIV/ADIS w związku ze Światowym Dniem Walki z AIDS. Patrycja i Gosia zagrały w szkolnym przedstawieniu "Jaś i Małgosia" Jana Brzechwy dla dzieci z przedszkoli i świetlic socjoterapeutycznych. Cała 3b przygotowała też przedstawienie na Połowinki pt. "IB - prawda i mity" oraz w ramach Dni Australijskich przedstawienie "Historia Australii na wesoło". Prawie wszyscy wzięli też udział w przygotowaniu i realizacji pierwszego w naszym mieście LipDub'a.
Kasia Krajna kl.3b (Matura 2011)
Ostatnim elementem CASu jest SERVICE, czyli działania polegające na pomaganiu innym. Najczęściej pomagamy osobom z naszego najbliższego otoczenia, ale zdarza się, że również na większą skalę. Pomagając innym ludziom, sami wiele się uczymy o sobie i świecie, zdobywamy nowe doświadczenia i nabywamy umiejętności niezbędne w dorosłym życiu. Wielu z nas udziela darmowych korepetycji, organizuje akcje i happeningi mające na celu zwiększyć świadomość ludzi i pomóc im. Jacek i Anita pomagają dzieciom w odrabianiu lekcji z matematyki, natomiast Przemek, Ilona i Piotrek z języka angielskiego. Szymon, jako wolontariusz, pracuje w domu dziecka w swoim rodzinnym mieście, Wschowie. Łącząc kreatywność i pomaganie innym, Klaudia i Magda działają w Centrum Aktywności Twórczej, którego oddział znajduje się w naszej szkole. Konstancja i ja prowadzimy zajęcia dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w Ośrodku Interwencji Kryzysowej. Część uczniów poprzez działania w szkolnej grupie koordynowanej przeze mnie, współpracuje z Amnesty International, czyli międzynarodową organizacją broniącą praw człowieka.
Agnieszka Krzelowska kl.3b (Matura 2012)