11 grudnia 2013 roku uczennice naszej szkoły wzięły udział w Międzynarodowej Konferencji Młodzieży „Łamanie barier w edukacji kobiet w dziedzinach nauki, inżynierii i technologii”, organizowanej przez Fundację Centrum Aktywności Twórczej wraz z partnerami z Wielkiej Brytanii, Norwegii i Francji. Uczennice klasy 2b zaangażowały się w tę konferencję w sposób szczególny, poprzez prowadzenie konferencji oraz obsługę niektórych stoisk w holu auli.







Mimo że, w salach wykładowych uczelni politechnicznych coraz częściej można poczuć zapach damskich perfum, inżynierów płci pięknej wciąż jest za mało, a powodem takiego stanu rzeczy są głównie bariery mentalnościowe w samych kobietach. Młode dziewczęta boją się, że nie odnajdą się w zawodzie zdominowanym przez mężczyzn, że nie sprostają wymaganiom stawianym przez pracodawców, że nie zdołają sprzeciwić się oczekiwaniom osób, które sprowadzają rolę kobiet głównie do wychowywania dzieci. Tymczasem badania pokazują, że rzeczywiście istnieją w budowie mózgu różnice mające wpływ na odmienności w sposobie myślenia kobiet i mężczyzn, jednak sprawność i zdolności w danej dziedzinie zależą tylko od tego, w jakim stopniu odpowiedni obszar mózgu jest przeznaczony do pełnienia określonej funkcji. Czyli jeśli rodzi się dziewczynka, która interesuje się śrubkami, spawarkami i kabelkami, a nie lalkami, jak to zwykle ma miejsce, ma to podłoże biologiczne i przedmioty ścisłe będą dla niej większą frajdą niż poezja i domowe sprawunki, ale nie dyskwalifikuje jej to z roli żony i matki, gdyż instynkt macierzyński nie zależy od wykonywanego zawodu. Rodzina powinna w pełni zaakceptować upodobania dziewczynki i wspierać ją z całych sił w jej wyborze, gdyż droga "dziewczyny z Polibudy" nie jest usłana różami. Powinna się ona przygotować na ostre spojrzenia i często uszczypliwe, czy nawet zgryźliwe komentarze kolegów i wykładowców, którym przez długi czas będzie musiała udowadniać że jest tak samo bystra, pracowita i samodzielna jak mężczyźni.



Mimo że wielu kobiet nie trzeba namawiać na pracę w męskim zawodzie, jest wielu pracodawców, których należało by przekonać do takich kobiet. Damski punkt widzenia pozwala często zdominowanemu przez mężczyzn zespołowi na stworzenie ciekawszych, bardziej funkcjonalnych czy tańszych rozwiązań, a przecież nic tak nie przekonuje konsumenta jak piękno czy cena danego produktu. Dlatego też w marcu 2014 r. odbędzie się w Wielkiej Brytanii druga w ramach tego projektu konferencja, tym razem dla Pracodawców.







Technicznego charakteru całej konferencji nadał sterowany komputerowo pokaz laserów. W trakcie i po konferencji uczniowie mogli się, przy specjalnych stanowiskach, dowiedzieć czegoś więcej o działalności Fundacji Centrum Aktywności Twórczej oraz o tym co w leszczyńskich szkołach technicznych robią uczniowie na zajęciach pozalekcyjnych. Były roboty udające człowieka, do których programy napisali sami uczniowie, oraz stanowiska do nauki projektowania gier komputerowych, cieszące się zainteresowaniem zarówno chłopców jak i dziewcząt. Mimo że. komputery są coraz bardziej obecne w naszym codziennym życiu, widok informatyka płci pięknej wciąż należy do rzadkości.







Projekt "Łamanie barier w edukacji kobiet w dziedzinach nauki, inżynierii i technologii" jest projektem partnerskim Polski, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Francji i usiłuje zbadać edukację w szkołach technicznych mając na celu wspieranie młodych kobiet w rozwoju kariery w dziedzinie nauki, inżynierii i technologii. Projekt ten wypływa z potrzeby zachęcania młodych kobiet do rozważenia zawodu w dziedzinie nauki, inżynierii i technologii jako opcji kariery. Angażuje nie tylko młodych ludzi, ale również pracodawców, poprzez demonstrację polityki w zakresie wspierania kobiet i ich potrzeb szkoleniowych. Organizatorzy chcą zmienić nastawienie umysłu, rozwinąć odpowiednie zasoby a poprzez angażowanie młodych ludzi pomagać w podniesieniu aspiracji. Chcą by młodzi ludzie sprostali wyzwaniom wciąż zmieniającego się świata, dlatego starają się motywować i angażować w celu zmniejszenia ilości młodzieży wypadającej z rynku pracy. Konferencja w ramach projektu partnerskiego „Uczymy się przez całe życie” została zorganizowana dzięki wsparciu unijnego programu Leonardo da Vinci.