Zmiany obejmą przede wszystkim:

- nowe zagadnienia wpisane do programu historii dające możliwość połączenia w nauczaniu elementów historii średniowiecznej, nowożytnej i najnowszej,
- zwiększenie uwagi na historię powszechną, w celu większego wykazywania podczas nauki zależności miedzy różnymi regionami świata,
- nacisk na ukazywanie dynamiki procesów historycznych, zależności przyczynowo-skutkowych wydarzeń, czy różnorodności interpretacji zjawisk historycznych,
- głębsze poświęcenie uwagi historii społeczeństwa, kultury, czy gospodarki,
- zwiększenie możliwości zgłębiania ciekawych wydarzeń historycznych poprzez zastąpienie obowiązkowych tematów z poszczególnych komponentów programu tematami sugerowanymi do przerobienia na zajęciach,
- ujednolicone formy oceniania prac pisemnych w poszczególnych częściach egzaminu maturalnego,
- zmodyfikowany kształt pracy badawczej 'internal assessment’ z historii.

Wprowadzane zmiany mają w jeszcze większym stopniu uatrakcyjnić naukę historii, dać szansę na rozwijanie umiejętności historycznych oraz dopasować budowane na zajęciach historii kompetencje uczniów do dalszej nauki akademickiej.