Tok Exhibition 2021
W dniach 14 oraz 18 czerwca br. w naszej szkole odbyły się wystawy przygotowane przez klasę 2 IB w ramach przedmiotu TOK- Theory of Knowledge. Jest to jeden z obowiązkowych przedmiotów w programie IB, którego celem jest nauka podstaw epistemologii i krytycznego myślenia. TOK uczy jak kluczowym elementem w kreacji naszej tożsamości jest wiedza i właściwie jakie ma odniesienie do naszego codziennego życia. Jednym z wymaganych komponentów do zdania przedmiotu jest przygotowanie wystawy- TOK Exhibition. Każda z wystaw opiera się na wybranych trzech obiektach i pasującym do nich pytaniu, oczywiście nawiązującym do konceptów omawianych na lekcjach teorii wiedzy (human sciences, the arts, the history, religion, politics…).
Praca nad przygotowaniem wystawy i komentarza była zdecydowanie bardzo pracochłonnym, ale i satysfakcjonującym zajęciem ostatnich miesięcy. Każdy z nas podszedł do tego zadania indywidualnie. Pytania takie jak: „What are the implications of having, or not having, knowledge?” (Jakie są następstwa posiadania i nieposiadania wiedzy?”) czy też „What counts as good evidence for a claim?” („Co można zaliczyć jako dobry dowód dla danego stwierdzenia?”) dały nam szerokie pole do interpretacji. Poruszyliśmy tematy związane z każdą dziedziną życia i wszystko to, co jest dla nas ważne. Osobiste doświadczenia i obserwacje pomogły nam przy uzasadnieniu interpretacji. Hasztag: #notallmen, eksperyment Hershey’a- Chase, kalkulator graficzny Texas Instruments TI-84 Plus, dziecko z zespołem Downa, czy książka: „Gdyby ocean nosił Twoje imię” to jedne z wielu pozycji, które wybraliśmy przy tworzeniu wystaw. Wszystkie zaprezentowane wystawy były niezwykle ciekawe, a nawet emocjonujące. Pozwoliły nam poszerzyć swoje horyzonty i nie patrzeć na świat przez powielone stereotypy i narzucane uprzedzenia. Wskazówki udzielone przez Panią Magdę Wojdyła-Bednarczyk były nieodzownym wsparciem dla prawidłowego opracowania i zaprezentowania wystawy.