Arkusz zawiera symulację naboru na cztery polskie uczelnie. Dzięki zastosowaniu tej symulacji możesz porównać jak w naborze wypadają uczniowie polskiego systemu nauczania i Matury Międzynarodowej (IB).

Przykład:

Przyjmijmy, że jesteśmy uczniem klasy matematyczno-fizycznej i chcielibyśmy studiować na Politechnice Wrocławskiej. Przyjmijmy, że jesteśmy bardzo dobrym uczniem, który z wszystkich wymaganych przez politechnikę przedmiotów maturalnych (j. polski – poziom podstawowy, matematyka, fizyka i język angielski na poziomie rozszerzonym) uzyskał 95% możliwych do zdobycia punktów. Matematykę i język angielski trzeba również zdawać na poziomie podstawowym. Przyjmijmy, że zdaliśmy również na 95%. Po wpisaniu w odpowiednie pola arkusza (kolor pomarańczowy) wyników matury (po 95 w każdym przedmiocie) uzyskamy wynik rekrutacji na poziomie 95% możliwych do zdobycia punktów.

Teraz przypuśćmy, że jesteśmy uczniem programu Matury Międzynarodowej i zdawaliśmy wszystkie wymienione przedmioty (oprócz języka polskiego) na poziomie zaawansowanym (HL); język polski na poziomie standard (SL), czyli typowo dla przyszłych inżynierów.

Jakie procentowe wyniki musielibyśmy uzyskać z poszczególnych przedmiotów, aby „wygrać” z uczniem polskiego systemu?

Okazuje się, że 40% z każdego przedmiotu wystarczy... (?!)

Z czego wynika tak wielka dysproporcja? Wzór, na podstawie którego obliczane są punkty przy naborze dla obu systemów (polskiego i IB) jest prawie taki sam. Prawie, bo obliczony dla IB wynik jest mnożony przez 2.

Dlaczego uczniowie IB są tak preferowani?

Bo...

1.Znają świetnie język angielski (nie tylko codzienny czy też literacki, ale również zakres „branżowy” tj. fizyki, matematyki,...)
2.Program matematyki HL jest szerszy od polskiego mat-fizu.
3.Fizyka jest zorientowana na laboratorium w znacznie większym stopniu niż w polskim systemie. Uczeń po programie IB wie co to raport z laboratorium, bo w ramach tego programu musi indywidualnie przepracować 50 godzin (poziom HL) ze sprzętem laboratoryjnym (te godziny nie zawierają tworzenia raportów i analiz).

Oprócz politechniki arkusz daje możliwość analizy wyników naboru na studia prawnicze, ekonomiczne i medyczne.

Miłej zabawy!

Pliki do pobrania:
rekrutacja_-_wyzsze_uczelnie.xls